Geschiedenis van onze vereniging
Groepering der Brusselse eenheden van de gepensioneerden BB, BL, BBL en ING Belgë
HISTORISCH OVERZICHT
Met de hulp van de documenten in ons bezit, plaatsen wij
onze vereniging op de lijn van zijn geschiedenis.
Wij zullen deze inlichtingen aanvullen telkens wij
overtuigende elementen ontvangen.
Eind
1963 hadden de eerste onderhandelingen plaats met het doel een
vereniging in het voordeel van de gepensioneerden van de Bank van
Brussel op te richten.
De eerste zitting had plaats op 24 januari 1964. Het
detail vind u in bijlage n° 1. De vriendenkring der gepensioneerden
van de Bank van Brussel werd gevormd op 24 januari 1964.
M Gustave Van de
Velde, penningmeester;
M Gérard Van Hove, commissaris;
M Isidore Hellio, commissaris;
Mme Hélène Segard, commissaris.
Het verslag van de eerste zitting op 24 januari 1964 is
gereproduceerd in
bijlage n°1. Volgens
de archiefstukken zou de vriendenkring der gepensioneerden van
Brussel een “rol van coordinatie” gespeeld hebben tussen de
verschillende bestaande verenigingen van gepensioneerden in de
zetels en filialen van de Bank van Brussel.
Deze
periode
In 1979, tijdens het voorzitterschap van Mr Jean David, procuratiehouder van de dienst Documentaire Kredieten, houd de vriendenkring der gepensioneerden van de Bank van Brussel zich uitsluitend bezig met gepensioneerden van de brusselse eenheden van de Bank van Brussel.
Het
nieuwverkozen comité was samengesteld uit
:
M Gustave VAN DE VELDE, ondervoorzitter;
M Léon BROSTEAUX, commissaris;
Mme Emma ROODHOOFT, commissaris tot maart 1980;
Mme Elise PIETKIN, commissaris;
Mme Albert VIGNERON, commissaris.
Deze
groep van beheerders heeft de nadruk gelegd op het feit dat de
gepensioneerde personeelsleden veel plezier beleefd hebben nieuwe
relaties aan te knopen of de banden na jarenlange samenwerking met
collega’s te behouden.
Tijdens deze 30 jaren van bedrijvigheden hebben talrijke verwikkelingen onze weg uitgestippeld. De meest opvallende feiten betreffen de organisatie van de jaarlijkse algemene vergadering, van de periodieke bijeenkomsten van het comité, en ook andere facetten die tot de huidige situatie geleid hebben.
De
eerste vergaderingen werden hier en daar gehouden.
Inderdaad, het groeiend aantal leden verplichte de beheerders
ruimere lokalen op te zoeken teneinde de leden op zijn best te
ontvangen.
Zodoende, werden de algemene vergaderingen, gedurende de eerste
negen jaren, gehouden in het hotel VAN BELLE in Brussel. De bank nam
deel aan de kosten van deze zittingen.
Tijdens elke algemene vergadering, werd door de vriendenkring der
gepensioneerden een lid van de personeelsdirectie uitgenodigd,
zodoende dat elke gepensioneerde in contact bleef met de bank.
Deze
jaarlijkse vergadering liet toe een overzicht van de belangrijke
feiten te hebben en ook de projecten voor te stellen betreffende de
volgende 12 maanden.
Na
het academisch deel, kwam een acordeonist de vergadering opfleuren
en kwamen de heren PERIGNON en BATARDY een deuntje zingen.
Veertien jaar lang, tijdens het voorzitterschap van de heer Jean
DAVID, verenigde het comité zich naargelang de mogelijkheden : soms
in het agentschap van de Naamse Poort, soms in het agentschap
Leopold.
Sommige vergaderingen hadden zelfs plaats bij een of ander lid van
het comité maar dat was in
de tijd van Jacques Brel wanneer "Bruxelles brusselait". .
In
die periode, was de mecanisatie van de taken onbeduidend en de
administratieve werken vereisden aanzienlijke arbeidskrachten :
opstellen, plooien, het adres op de enveloppe schrijven,
verveelvoudigen, onder enveloppe steken, enz....
Onze
vereniging was echter reeds in het bezit van een begin van
automatisatie : een door de bank afgeschreven schrijfmachine.
Een
weinig later heeft Mr Onnig ISBENDJIAN zich voorzien van een
computer van de eerste generatie en heeft een, door de bank
afgeschreven printer “ Mannesman Tally “ opgeduikeld. Hij heeft op
de PC het ledenbestand (1066 lijnen, men moet het maar doen)
overgeschreven, waardoor men zelfklevende etiketten met de adressen
kon vervaardigen.
In
februari 1993, vraagt de heer Jean DAVID, op zijn 83 ste,
ontlast te worden van zijn voorzitterschap en verzoekt
opgevolgd te worden door de heer Jean-Pierre LIEGEOIS, pas
gepensionneerd.
De
machtovername had plaats tijdens de algemene vergadering van
november 1993 ; de vereniging is 30 jaar oud.
De
heer Jean DAVID was een toegewijde en efficiente voorzitter van onze
vereniging.
2de fase : van 1993 tot 2008
In
1993 nam de vereniging, onder het voorzitterschap van de heer
Jean-Pierre LIEGEOIS, een nieuwe start.
De
praalen van de jaarlijkse algemene vergadering spelen zich af in het
prachtige auditorium Jacques THIERRY.
In
de ruimte van de "FOYER" word ons een voortreffelijk feestmaaltijd
opgediend. Een goede sfeer heerst bij de tafelgenoten.
Dank
zij de tussenkomst van de heer Jean COLAUT, algemene secretaris van
de BBL, blijft de prijs aan de leden gevraagd, binnen de perken.
De
huidige President van de bank alsook andere persoonlijkheden
brachten door hun aanwezigheid meer glans aan de vergadering.
Het
succes van deze vergaderingen is grotendeels te wijten aan de
toewijding, de beschikbaarheid en de knowhow van Mevrouw Julie
DUHAMEL, van het algemeen secretariaat.
Sinds 1995, hebben de maandelijkse vergaderingen plaats in het
hoofdkantoor van de BBL. Ten slotte, gedurende al deze jaren, hebben
veel goede willen zich geuit om onze vereniging te scheppen, te
ordenen en te begeleiden tijdens haar ontwikkeling.
Ziehier enkele cijfers, datas en namen om dit avontuur te
verduidelijken.
-
Heden tellen wij 1235 leden, echtgenoten inbegrepen, in onze "vriendenkring".
-
De jaarlijkse vergadering, in november gepland, verzameld ongeveer 300 personen in het Auditorium Jacques THIERRY.
Jarenlang chateerde onze vereniging tot twee bussen per maand,
teneinde een maximum personen te laten deelnemen aan de uitstappen
door ons Comité georganiseerd.
Sinds twee jaar is één bus per maand voldoende, aangezien het
verminderen van het aantal deelnemers.
De
voorgestelde activiteiten veroorzaken minder belangstelling.
Sinds juli 2007, is het waar dat onze vereniging niet meer op de
hoogste gebracht word van de overleden en nieuwe gepensioneerden.
Onze
vriendenkring had zelfs belangstelling met andere verenigingen die
hetzelfde doel hadden.
Zodoende, in mei 1995, deelde de Heer Jean-Pierre LIEGEOIS, het
bestaan mede van de BGB ( BOND DER GEPENSIONEERDEN EN
BRUGGEPENSIONEERDEN ) deze bond onderneemd rechtsvorderingen
teneinde de afschaffing te bekomen van de solidariteitsbijdrage door
de opeenvolgende regeringen opgelegd aan de gepensioneerden en
bruggepensioneerden.
Heden hebben wij geen officieel verband meer met de BGB.
Op
het gebied van de reizen, werd de eerste mini-trip van 2 dagen in
Het
toenemend succes van deze "mini-trips" maakte het mogelijk
geleidelijk langere verplaatsingen te programmeren, om reizen van 6
dagen te bereiken.
Tegenwoordig organiseerd de vereniging elk jaar eendagsuitstappen,
een mini-trip en een reis van een week.
Tijdens de jaarlijkse vergadering van 2008, besloot de Heer
Jean-Pierre LIEGEOIS, na 15 jaar werk en toewijding, zijn ontslag in
te dienen.
Het
wiel draait en de volgende bladzijde is de voortzetting der
funderingen door de pionieren van onze vereniging gepland.
Het
jaar 2009 opend zich in een economische en financiele omgeving in
volle mutatie.
De
industrie rationaliseerd haar productie, de geldhandel zoekt een
nieuwe opleving, de mensen vragen zich af welke toekomst zij hebben
en….Onze vriendenkring navigeerd in deze onvaste beweging.
Maar
laten wij de gebeurtenis aan de geschiedenis, en het verhaal der
feiten, aan de mens.
Later, zullen wij U dit nieuw avontuur vertellen.
Ten slotte ,bedanken wij al de vrijwilligers die deelnamen aan wat onze grote vereniging tegenwoordig geworden is
Groepering der Brusselse eenheden
van de gepensioneerden BB, BL, BBL en ING Belgë
Hier zijn de 52 :
De
leden van het actueel comité :
Mme BEYS Arlette, secretaresse
van het comité;
Mme FERCOT Monique, secretaresse;
M HEYMANN Marc, reizen coördinator;
M LIÉGEOIS Jean-Pierre, voormalige voorzitter;
lid van het
comité der wijzen;
M NOBILIO Antonino (Tony), huidige voorzitter;
M SERVOTTE René, algemeen secretaris;
M BAUKENS Jozef,
organisatie uitstappen;
M BROSTEAUX Léon, commissaris;
M DAVID Jean, voormalige
voorzitter;
Mme DEGROIDE Yvette dit Yetti,
secretaresse
van het comité;
M DESCORNET Robert, directeur
der feesten en uitstappen;
Mme DE TROY Hermine, commissaris;
Mme DOQUIRE Chantal,
adjuncte reizen;
M ISBENDJIAN Onnig,
penningmeester;
M MAEKELBERGH, commissaris;
Mme MARTIN Anne-Marie née Van Lerberghe, adjunct-secretaresse;
M MONFORT Adelson,
penningmeester;
Mme MOULAERT Gaspard, secretaresse;
Mme PIETKIN Elise, commissaris;
M PIROTTIN Ferdinand,
ondervoorzitter;
Mme PROOST Elise,
lid van het
comité;
Mme ROODHOOFT Emma, commissaris;
Mme SEGARD Hélène, commissaris;
Mme SELS Germaine, commissaris,
nam telefonisch nota van de reservaties der uitstappen;
M VAN CRAENENBROECK Henri, nam
de dienst waar als secretaris;
M VAN HOVE Gérard, commissaris;
M VERTRIEST Marcel, stichtende
voorzitter;
Mme VIGNERON Albert, commissaris.