Geschiedenis van onze vereniging

Groepering der Brusselse eenheden van de gepensioneerden BB, BL, BBL en ING Belgë


HISTORISCH OVERZICHT


Met de hulp van de documenten in ons bezit, plaatsen wij onze vereniging op de lijn van zijn geschiedenis.

Wij zullen deze inlichtingen aanvullen telkens wij overtuigende elementen ontvangen.

 Periode 1963 - 1979

Eind 1963 hadden de eerste onderhandelingen plaats met het doel een vereniging in het voordeel van de gepensioneerden van de Bank van Brussel op te richten. De eerste zitting had plaats op 24 januari 1964. Het detail vind u in bijlage n° 1. De vriendenkring der gepensioneerden van de Bank van Brussel werd gevormd op 24 januari 1964.

Het eerste beheercomité was samengesteld uit :

M Marcel Vertriest,voorzitter;
M René Mahy, ondervoorzitter;
M Raymond Lancsweirt, secretaris;
M Maurice Mourin, adjunct-secretaris;

M Gustave Van de Velde, penningmeester;
M Gérard Van Hove, commissaris;
M Isidore Hellio, commissaris;
Mme Hélène Segard, commissaris.

Het verslag van de eerste zitting op 24 januari 1964 is gereproduceerd in bijlage n°1.  Volgens de archiefstukken zou de vriendenkring der gepensioneerden van Brussel een “rol van coordinatie” gespeeld hebben tussen de verschillende bestaande verenigingen van gepensioneerden in de zetels en filialen van de Bank van Brussel.

 Periode 1979 - 2009

Deze periode kan verdeeld worden in drie belangrijke fasen : van 1979 tot 1993, van 1993 tot 2008 en de laatste van 2009 tot heden.

 1ste fase : van 1979 tot 1993 

In 1979, tijdens het voorzitterschap van Mr Jean David, procuratiehouder van de dienst Documentaire Kredieten, houd de vriendenkring der gepensioneerden van de Bank van Brussel zich uitsluitend bezig met gepensioneerden van de brusselse eenheden van de Bank van Brussel.

Het nieuwverkozen comité was samengesteld uit :

M Jean DAVID, voorzitter;
M Gustave VAN DE VELDE, ondervoorzitter;
M Robert DESCORNET, directeur der feesten en uitstappen;
Mme Gaspard MOULAERT, secretaresse tot 1984;
M Adelson MONFORT,
penningmeester;
M Léon BROSTEAUX, commissaris;  
Mme Emma ROODHOOFT, commissaris tot maart 1980;  
Mme Elise PIETKIN, commissaris;  
Mme Albert VIGNERON, commissaris.

Deze groep van beheerders heeft de nadruk gelegd op het feit dat de gepensioneerde personeelsleden veel plezier beleefd hebben nieuwe relaties aan te knopen of de banden na jarenlange samenwerking met collega’s te behouden.

Tijdens deze 30 jaren van bedrijvigheden hebben talrijke verwikkelingen onze weg uitgestippeld. De meest opvallende feiten betreffen de organisatie van de jaarlijkse algemene vergadering, van de periodieke bijeenkomsten van het comité, en ook andere facetten die tot de huidige situatie geleid hebben.

De eerste vergaderingen werden hier en daar gehouden.

Inderdaad, het groeiend aantal leden verplichte de beheerders ruimere lokalen op te zoeken teneinde de leden op zijn best te ontvangen.

Zodoende, werden de algemene vergaderingen, gedurende de eerste negen jaren, gehouden in het hotel VAN BELLE in Brussel. De bank nam deel aan de kosten van deze zittingen.

Tijdens elke algemene vergadering, werd door de vriendenkring der gepensioneerden een lid van de personeelsdirectie uitgenodigd, zodoende dat elke gepensioneerde in contact bleef met de bank.

Deze jaarlijkse vergadering liet toe een overzicht van de belangrijke feiten te hebben en ook de projecten voor te stellen betreffende de volgende 12 maanden.

Na het academisch deel, kwam een acordeonist de vergadering opfleuren en kwamen de heren PERIGNON en BATARDY een deuntje zingen.

Om af te sluiten werd zelfs een tombola georganiseerd. Door het gemis aan interessante loten werd de tombola opgegeven.

Veertien jaar lang, tijdens het voorzitterschap van de heer Jean DAVID, verenigde het comité zich naargelang de mogelijkheden : soms in het agentschap van de Naamse Poort, soms in het agentschap Leopold.

Sommige vergaderingen hadden zelfs plaats bij een of ander lid van het comité maar dat   was in de tijd van Jacques Brel wanneer "Bruxelles brusselait". .

In die periode, was de mecanisatie van de taken onbeduidend en de administratieve werken vereisden aanzienlijke arbeidskrachten : opstellen, plooien, het adres op de enveloppe schrijven, verveelvoudigen, onder enveloppe steken, enz....

Onze vereniging was echter reeds in het bezit van een begin van automatisatie : een door de bank afgeschreven schrijfmachine.  

Een weinig later heeft Mr Onnig ISBENDJIAN zich voorzien van een computer van de eerste generatie en heeft een, door de bank afgeschreven printer “ Mannesman Tally “ opgeduikeld. Hij heeft op de PC het ledenbestand (1066 lijnen, men moet het maar doen) overgeschreven, waardoor men zelfklevende etiketten met de adressen kon vervaardigen.

In februari 1993, vraagt de heer Jean DAVID, op zijn 83 ste,  ontlast te worden van zijn voorzitterschap en verzoekt opgevolgd te worden door de heer Jean-Pierre LIEGEOIS, pas gepensionneerd.

De machtovername had plaats tijdens de algemene vergadering van november 1993 ; de vereniging is 30 jaar oud.

De heer Jean DAVID was een toegewijde en efficiente voorzitter van onze vereniging.


2de fase : van 1993 tot 2008

In 1993 nam de vereniging, onder het voorzitterschap van de heer Jean-Pierre LIEGEOIS, een nieuwe start.

De praalen van de jaarlijkse algemene vergadering spelen zich af in het prachtige auditorium Jacques THIERRY.

In de ruimte van de "FOYER" word ons een voortreffelijk feestmaaltijd opgediend. Een goede sfeer heerst bij de tafelgenoten.

Dank zij de tussenkomst van de heer Jean COLAUT, algemene secretaris van de BBL, blijft de prijs aan de leden gevraagd, binnen de perken.

De huidige President van de bank alsook andere persoonlijkheden  brachten door hun aanwezigheid meer glans aan de vergadering.

Het succes van deze vergaderingen is grotendeels te wijten aan de toewijding, de beschikbaarheid en de knowhow van Mevrouw Julie DUHAMEL, van het algemeen secretariaat.

Sinds 1995, hebben de maandelijkse vergaderingen plaats in het hoofdkantoor van de BBL. Ten slotte, gedurende al deze jaren, hebben veel goede willen zich geuit om onze vereniging te scheppen, te ordenen en te begeleiden tijdens haar ontwikkeling.

Ziehier enkele cijfers, datas en namen om dit avontuur te verduidelijken.

  • Heden tellen wij 1235 leden, echtgenoten inbegrepen, in onze "vriendenkring".

  • De jaarlijkse vergadering, in november gepland, verzameld ongeveer 300 personen in het Auditorium Jacques THIERRY.

Jarenlang chateerde onze vereniging tot twee bussen per maand, teneinde een maximum personen te laten deelnemen aan de uitstappen door ons Comité georganiseerd.

Sinds twee jaar is één bus per maand voldoende, aangezien het verminderen van het aantal deelnemers.  

De voorgestelde activiteiten veroorzaken minder belangstelling.

Sinds juli 2007, is het waar dat onze vereniging niet meer op de hoogste gebracht word van de overleden en nieuwe gepensioneerden.

Onze vriendenkring had zelfs belangstelling met andere verenigingen die hetzelfde doel hadden.

Zodoende, in mei 1995, deelde de Heer Jean-Pierre LIEGEOIS, het bestaan mede van de BGB ( BOND DER GEPENSIONEERDEN EN BRUGGEPENSIONEERDEN ) deze bond onderneemd rechtsvorderingen teneinde de afschaffing te bekomen van de solidariteitsbijdrage door de opeenvolgende regeringen opgelegd aan de gepensioneerden en bruggepensioneerden.

Heden hebben wij geen officieel verband meer met de BGB.

Op het gebied van de reizen, werd de eerste mini-trip van 2 dagen in Champagne in mei 1995, door de Heer André VANKERCHOVEN, ondervoorzitter, georganiseerd.  

Het toenemend succes van deze "mini-trips" maakte het mogelijk geleidelijk langere verplaatsingen te programmeren, om reizen van 6 dagen te bereiken.

Tegenwoordig organiseerd de vereniging elk jaar eendagsuitstappen, een mini-trip en een reis van een week.

Tijdens de jaarlijkse vergadering van 2008, besloot de Heer Jean-Pierre LIEGEOIS, na 15 jaar werk en toewijding, zijn ontslag in te dienen.


 3de fase : van 2009 tot heden

Het wiel draait en de volgende bladzijde is de voortzetting der funderingen door de pionieren van onze vereniging gepland.

Het jaar 2009 opend zich in een economische en financiele omgeving in volle mutatie.

De industrie rationaliseerd haar productie, de geldhandel zoekt een nieuwe opleving, de mensen vragen zich af welke toekomst zij hebben en….Onze vriendenkring navigeerd in deze onvaste beweging.

Maar laten wij de gebeurtenis aan de geschiedenis, en het verhaal der feiten, aan de mens.

Later, zullen wij U dit nieuw avontuur vertellen.

Ten slotte ,bedanken wij al de vrijwilligers die deelnamen aan wat onze grote vereniging tegenwoordig geworden is

 Seniors ING Brussels

Groepering der Brusselse eenheden

van de gepensioneerden BB, BL, BBL en ING Belgë

Hier zijn de 52 :

De leden van het actueel comité :

M APPELMANS Willy, penningmeester;  
Mme BEYS Arlette, secretaresse van het comité;  
M DAGNEAU Raymond, lid van het comité der wijzen;  
M DASPREMONT Christian, revisor;  
M DELABY Jacques, ondervoorzitter, het houden van het algemeen bestand en contacten met de drukker en de verzekeraar;
Mme DUHAMEL Julie, public relations;
Mme FERCOT Monique, secretaresse;
M HEYMANN Marc, reizen coördinator;
 
M LÉCHEVIN Gaston, volgde Robert Descornet om excursies te organiseren, lid van het comité der wijzen,  
M LIÉGEOIS Jean-Pierre, voormalige voorzitter; lid van het comité der wijzen;  
M NOBILIO Antonino (Tony), huidige voorzitter;  
M SERVOTTE René, algemeen secretaris;
Mme VAN IMPE Marie-Line, coordinator theatrale activiteiten;  
M VAN ISEGHEM Jean, lid van het comité der wijzen;  
Mme VAN ISEGHEM Anne-Marie née Godefroid, lid van het comité der wijzen;  
M VANKERCKHOVEN André, ex ondervoorzitter, internet coordinator, lid van het comité der wijzen;
M VAN UYTVEN Josse, revisor.

     
De leden die deel uitmaakten van de vorige comité :  

Mme ART Fernande, verantwoordelijk BGB;  
M BAUKENS Jozef, organisatie uitstappen;  
M BROSTEAUX Léon, commissaris;  
Mme CHAERELS Jeanne, coordinator theatrale activiteiten;  
M DAVID Jean, voormalige voorzitter;  
M DEDECKER Julien, commissaris;  
Mme DEGROIDE Yvette dit Yetti,  secretaresse van het comité;  
M DESCORNET Robert, directeur der feesten en uitstappen;  
Mme DE TROY Hermine, commissaris;
Mme DOQUIRE Chantal, adjuncte reizen;  
M HELLIO Isidore, commissaris;  
M ISBENDJIAN Onnig, penningmeester;  
M LANCSWEIRT Raymond, secretaris;  
Mme LOOZE Gisèle, commissaris;
M MACOIR Robert, Betrekkingen met de bank;  
M MAHY René, ondervoorzitter;  
M MAEKELBERGH, commissaris;  
Mme MARTIN Anne-Marie née Van Lerberghe, adjunct-secretaresse;  
M MAYEUR Jacques, volgde M Henri Van Craenenbroeck op als secretaris;  
M MONFORT Adelson, penningmeester;  
Mme MOULAERT Gaspard, secretaresse;  
M MOURIN Maurice, ex-adjunct-secretaris en ondervoorzitter;  
Mme PIETKIN Elise, commissaris;  
M PIROTTIN Ferdinand, ondervoorzitter;  
Mme PROOST Elise, lid van het comité;  
M REMBAUX Georges, directeur der feesten;  
Mme ROODHOOFT Emma, commissaris;  

Mme SEGARD Hélène, commissaris;  
Mme SELS Germaine, commissaris, nam telefonisch nota van de reservaties der uitstappen;  
M VAN CRAENENBROECK Henri, nam de dienst waar als secretaris;
M VAN DE VELDE Gustave, ex penningmeester en ondervoorzitter;  
M VAN HOVE Gérard, commissaris;  
M VERTRIEST Marcel, stichtende voorzitter;  
M VERCRUYSSEN Roger, ondervoorzitter, organisatie uitstappen en reizen;
Mme VIGNERON Albert, commissaris.

Het comité.